Decyzja zapadła – sprzedajesz nieruchomość. W dobie Internetu jesteś przekonany o tym, że bez problemu poradzisz sobie samodzielnie. Znajdujesz portal ogłoszeniowy, robisz kilka zdjęć telefonem i tworzysz szybki opis. Gotowe! Telefon powinien dzwonić od rana do wieczora, a tymczasem milczy. Twoje ogłoszenie utonęło w gąszczu tysięcy innych, ponieważ prawdopodobnie popełniłeś przynajmniej jeden z błędów, które omawiam w tej publikacji.
Poznaj 6 najczęstszych potknięć, które zdarzają się sprzedającym.
Zawyżona cena
Spędziłeś w tym domu wiele lat, włożyłeś w niego wiele serca i pieniędzy. To jasne, że jest dla Ciebie bezcenny. Nie zapominaj jednak, że umieszczenie ogłoszenia na portalu to czysty biznes – nie ma tu miejsca na emocje. Nieruchomość powinna zostać wyceniona w odniesieniu do aktualnych warunków rynkowych i jej konkretnych cech. Wspomnienia, zaangażowanie w tworzenie wnętrz i wszelkie sentymenty, nie składają się na cenę końcową. Ta powinna być dla Ciebie satysfakcjonująca, ale musi odpowiadać realiom. W przeciwnym razie nikt nie zwróci uwagi na Twoją ofertę.
Źle opracowany opis
Opis to jeden z najważniejszych składników oferty sprzedaży nieruchomości, dlatego nie warto go lekceważyć. Wielu sprzedających sporządza kilka lakonicznych zdań na temat liczby pomieszczeń, metrażu i dzielnicy, licząc, że to wystarczy. Nie popełniaj tego błędu. Zadbaj o formę ogłoszenia (akapity, punktowanie, usunięcie błędów ortograficznych), a także precyzyjne przedstawienie cech domu bądź mieszkania. Wskaż jego najważniejsze zalety i opisz infrastrukturę oraz otoczenie budynku. Im więcej informacji uzyska potencjalny nabywca, tym łatwiej będzie mu podjąć decyzję o umówieniu się na obejrzenie nieruchomości.
Nieatrakcyjne zdjęcia
Zanim zapoznamy się z opisem, widzimy zdjęcie, obrazujące ogłoszenie. Portale z ofertami są pełne podobnych, niedopracowanych zdjęć. Sprzedający naprędce wykonują kilka fotografii komórką, a następnie umieszczają je w ogłoszeniu, które niczym się nie wyróżnia na tle setek innych. Często zdjęcia są ciemne i nie oddają rzeczywistych zalet pomieszczeń. Doceń rolę pierwszego wrażenia i poświęć mu kilka chwil. Podejmij współpracę z profesjonalnym fotografem, który zadba o odpowiednie zaaranżowanie wnętrza, a także o kadrowanie i pracę ze światłem. To inwestycja, która zwróci się szybciej, niż myślisz.
Słaba reklama
Odwiedzasz pierwszą lepszą stronę z ofertami sprzedaży mieszkań, umieszczasz cenę i kilka zdjęć. Voila, niech się dzieje! Niestety, to nie wszystko. Podjęcie decyzji o sprzedaży nieruchomości to dopiero pierwszy krok. W dalszej kolejności powinieneś ustalić, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci. Mogą to być dedykowane portale z ogłoszeniami (lokalne bądź ogólnopolskie), grupy „Kupię/sprzedam” na Facebooku, portale aukcyjne, a także reklama pocztą pantoflową. Poproś rodzinę i znajomych o udostępnienie linku z ofertą. Nie ograniczaj się tylko do jednego źródła – umieść informację przynajmniej w kilku miejscach. Daj się znaleźć potencjalnemu klientowi.
Nieprzygotowanie nieruchomości do prezentacji
Na podłodze leżą dziecięce zabawki, na ścianach wiszą rodzinne zdjęcia, krzesło zdobi wczorajsze pranie, a pomiędzy krzesłami ogonem merda pies. To normalne przejawy życia codziennego, jednak na etapie sprzedaży mieszkania, nie powinny być widoczne. Spójrz na swoją przestrzeń z boku. Usuń niepotrzebne rzeczy z pola widzenia, zadbaj o dodatki i o to, by odpersonalizować wnętrza. Pozwól oczom kupującego nacieszyć się tym, co widzi! Więcej na ten temat przeczytasz w tej publikacji, chociaż mówi ona o przygotowaniu nieruchomości do zdjęć, to z całą pewnością możesz zastosować do wskazówki przed prezentacją.
Niewłaściwa prezentacja
Udało się! Ktoś zainteresował się Twoim ogłoszeniem i chciałby obejrzeć mieszkanie. Wielu sprzedających nie poświęca temu wystarczającej ilości uwagi i umawia się z potencjalnym nabywcą tuż po powrocie z pracy albo po rodzinnym śniadaniu. Tymczasem ogólny rozgardiasz, obecność wszystkich domowników i zwierząt nie dają przestrzeni do spokojnego oglądania nieruchomości, a tym bardziej do rzeczowej rozmowy i ustalania szczegółów. Zachęć rodzinę do spaceru i daj sobie czas na uprzątnięcie otoczenia tak, by zapewnić maksymalny komfort osobie, która być może kiedyś tu zamieszka.
Decyzja o sprzedaży nieruchomości rozpoczyna złożony proces. Warto podejść do niego strategicznie, stworzyć plan działania i już na wstępie unikać najczęstszych błędów, utrudniających finalizację transakcji. Jeśli masz niewiele czasu, pomocne będzie zatrudnienie fotografa wnętrz, który zajmuje się także home stagingiem. Zadba on o wizualną stronę Twojej oferty i przygotuje wnętrze do wizyt kupujących.